14 januar 2013

Vaskedrøm



I det nye huset ønsket jeg meg lettvint klesvask og skittentøy-arbeid. Alt skulle finne sted på badet. Enkelt og greit. Innvendingene fra familie og venner var mange og vel argumenterte. Vi måtte jo ha badekar!!  Vi som skulle ha barn og allting. Vi kjente oss skeptiske, både mannen og jeg. Ikke det vi hadde sett for oss, men vi kunne jo ikke la barnet vokse opp uten badekar… vaskemaskinen måtte vike.


I kjelleren fantes allerede et vaskerom. Vi fikk bruke det. Det fantes ingen planer om å pusse opp kjelleren på noen år enda, så det fikk være som det var, gammelt og slitt. Det eneste som trengtes var å rette av gulvet så maskinene slapp å stå på europaller. Enkelt. Som sagt så gjort.


Men som så mange ganger før fyltes hodet til undertegnede med nye arbeidskrevende løsninger. Det kostet jo ikke så mye å legge fliser oppå nå som vi allerede var i byggeprosessen, og med noen billige panelplater kunne det jo bli ganske fint der nede. Med dem kunne vi jo skjule både varmtvannstanken og de fæle blåe vannrørene i taket. Mannen ristet på hodet… han trengte ingen flere prosjekter nå…
«Ingen sak!» Dette kunne jeg ta meg av. Mannen rynket pannen…
Jeg kontaktet min «partner in crime»-søster og satte i gang. 




Taket ble malt, veggene lektet og isolert.



Etterhvert innså også vi at det var et tidkrevende prosjekt. Men stemningen var god og visjonen klar.
 


Klar til foring og listing.



Den gamle plastvasken ble erstattet av en ny i aluminium.




Etter en 4-5 kvelder var vi i havn og ganske fornøyde med oss selv. Det var mannen også ;)



Herlig å endelig få sortert klærne. Skap med hengere til tørk av skjorter, oppbevaring av vaskemidler og strykebrett.  





Maskinene fikk en kjøkkenbenkplate over seg som nå fungerer som arbeidsbenk. Fin plass for å brette klær.



Jeg syns at den gamle bod- døren var så sjarmerende at jeg ikke kunne erstatte den med en ny. Den fikk seg heller et strøk med hvitmaling.



Med den gamle låsen intakt.


Etterhvert har jeg innsett at det å ha et eget vaskerom er utrolig praktisk, selv om vi må en etasje ned for å bruke det. Jeg må faktisk innrømme at det er blitt et av mine favorittrom. 
Og badekaret er allerede flittig brukt, selv for dem som ikke har brukt et på over 25 år. 




3 kommentarer:

  1. Det må eg sei! For ei flink og driftig dame du er!!

    SvarSlett
  2. Du er kjempeflink og effektiv!
    Det ble både praktisk og fint.
    Bra jobba!
    -eirin-

    SvarSlett
  3. Du er goood!
    Det blei jo dritbra ;)

    SvarSlett