19 desember 2017

Julebord

Jeg har i flere sesonger med "eteklubben" ønsket å få gjøre middagen opp mot jul. Det fikk jeg heldigvis i år og du kan tro jeg har kost meg. Planleggingen har foregått måneder i forveien, og nye retter ble i løpet av den tiden prøvd ut og vurdert. Temaet mitt var tradisjonell julemat med en twist. 
Her er menyen og resultatet av årets "4 stjerners middag"




Vinterbord med lerkegreiner og standhaftige tinnsoldater




Til velkomst ble det eplegløgg med smaker av nellik, stjerneanis, kanel, allehånde og ingefær. Som pynt lagde jeg mini- pepperkakehus.


  

Ved siden av gløggen serverte jeg pepperkake med muggost, valnøtter og akasiehonning i pipette.




Forretten bestod av potetstappeball med MYE parmesan i, sprøstekt fenalår, karamelliserte valnøtter og tyttebær.  Granskudd til pynt.
Dette serverte jeg på en steinhelle som jeg plukket opp i kubbelys- avdelingen på Stapels av alle ting.




Til hovedrett hadde vi asiatisk glasert ribbe med løk- og eplekompott, løkpuré og ovnsbakte søtpoteter. Retten ble pyntet med stemorsblomster.




Desserten hadde jeg det SÅ gøy med å lage, og gjestene ble positivt overrasket. Den inneholdt ostekake med mandarin- og annanaskrem, havrekjeks, pepperkake- krumble og mandler. I midten av den pyntet jeg med flak av salt karamell. Ved siden av hadde jeg mandarinsorbet, kanel- og sjokoladetrukne mandler.
Det hele ble servert på en skiferplate med pepperkakehus over kaken, en decorgran toppet med melisstrø som nysnø over det hele.






Det hele ble en kjempefin kveld sammen med godgjengen <3





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar