23 desember 2012

Det skal godt gjøres å spise bare én.....



I begynnelsen av desember var jeg en tur innom en venn av meg. Vi koste oss og pratet, og etter en stund hentet hun frem litt å bite i. Dattera i huset hadde fått en oppskrift på "det siste nye" og nå skulle jeg også få smake. Samtidig er datteren på vei ut av huset, ser litt på moren og deretter på meg før hun sier; « Ikke spis opp alle da…». Hun kommer fort bort og stapper noen i munnen og deretter et par i hånda på veien…sånn bare for å sikre seg.  Jeg ler godt, og tenker at dette må være noe helt fantastisk. Etter å ha smakt en liten bit forstår jeg hennes bekymring…det var knallgodt!
Etter jeg kom hjem måtte jeg selv i gang med å lage konfekten. Mannen er også hekta.




Godbitene heter «oreokuler»  og her kommer oppskriften;

*ett beger med Philadelfia ost (naturell)

*en pakke oreokjeks (16 stk)

*1/4 pakke delfiafett

*en plate lys sjokolade



Ta ut det hvite i midten av kjeksen. Samle kjeksen i en pose og knus dem til det bare er pulver igjen. Bland osten og oreo-pulveret, og sett det i kjøleskapet en time så det får løst seg skikkelig opp. Rør godt igjen etterpå.




Trill små kuler og sett dem på fat. La dem stå i frysen litt mens du smelter fettet og tilsetter sjokoladen. 






Dypp så kulene i sjokoladesausen, og la det stivne. Oppbevares i kjøleskap og spises kalde.







Og med et smil om munnen pakket jeg også inn noen kuler til min inspirator...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar