05 oktober 2016

"Eteklubben"

Så var det min tur igjen for det årlige spisegildet vi involverte storgleder oss til. Nok en gang falt min tur på høsten og da blir det naturligvis mat med høstsmaker. De obligatoriske to dagene med forberedelse av mat og utallige timer med planlegging er gjennomført, til stor fornøyelse for vert og forhåpentligvis gjester. 
En ekstra stor takk til Jane som mentor og sparringspartner :D






Bordet ble dekket med solsikker og linduk. De meget passende serviettene fant jeg på Trendhuset ;D






De inviterte ble møtt med baguette-skiver med brie, karamelisert løk, plommesyltetøy og valnøtter.




Til forrett ble det carpaccio av klippfisk, med sprøstekt spekeskinke, ertepuré, akevittsyltet løk og einerskudd-sirup. 
Det smakte kjempegodt!! Det er jo litt "risky" å lage noe du aldri har smakt, men alt hørtes så godt ut at jeg tok sjansen. 




Til hovedrett spiste vi andebryst med søtpotetpuré, søtpotetchips, "pommes anna" med andefett, romanesco-biter, reddik og en fantastisk grønnpepper saus med skikkelig "bite".




Til dessert serverte jeg rødvinskokte pærer med kanel-is, knuste karamelliserte mandler og konfekt fra "Amundsen" med karamell og havsalt.
Synes det blir ekstra godt når det er en blandig av søtt og salt på tallerken. 

En riktig vellykket kveld der vi etterpå også klarte å dytte i oss litt sjokolade og chips før vi rullet i seng.....



1 kommentar:

  1. Fy fader, det der så himmelsk ut!! :) Skulle gjerne tatt del rundt dette middagesbordet for å si det sånn.

    SvarSlett