14 desember 2016

Julemarked for siste gang

I tre år har jeg fått være med å arrangere julemarkedet i Haugesund. Det har vært en kjempeflott opplevelse å være med å gi folk julestemning i hjertet av byen. Prosjektene har vært mange og jeg tenkte jeg skulle vise dere noe av det jeg har hatt ansvar for.

Første året ble visjonen min for inngangspartiet realisert sammen med snekker Johnny og høyre hånd Tove.




Kafeen fikk seg et løft med nye duker, pompomer, pepperhjerter, tavler og bjørketrær. Mannfolkparkering og lekekrok fikk vi også på plass.




Året etter kom Tove på at vi kunne ha en fotovegg. Jeg tok på meg ansvaret for utformingen, Johnny snekret og vi malte. Det har vært så koselig å se hvor mange som har benyttet seg av den under dagene markedet har pågått  <3





Dette gjorde vi samme året som julemarkedet introduserte maskotten  "Peppar". Han kom i posten fra "langtvekkistan" og trengte en norsk makeover. Jeg designet looken og gjorde om hodet, tante Kari strikket lue og skjerf. Linns mamma sydde nonstopknapper og Gro Ainas sønn, Fredrik, tok på seg jobben med å gi ham liv. Et fantastisk samarbeidsprosjekt!!

"Peppar" trengte jo også et hjem, og Johnny kom med ideen om at han selvfølgelig bodde i en steikeovn. Jeg så med en gang for meg en sånn 70-tallsovn og satte igang med å tegne. Som vanlig snekret Johnny, mens Tove og jeg malte. 
Noe av drivkraften min i slike prosjekter er finishen jeg får gjøre, når alt kommer sammen, og resultatet viser seg. Et eksempel er lyset på komfyren, som er baklys til lastebil jeg fant på Biltema. Knottene til steikeplatene er laget av bunnen på murerbøtter. En annen er løsningen på steikebrettrillene inni ovnen som er gardinstenger fra IKEA. KJEMPEGØY!!




I år har jeg ikke jobbet så mye kreativt på forhånd, men vært med å få de tingene vi allerede har på plass. 
Et lite tilskudd var nye dekorasjoner i kafeen med epler og granbar, som luktet SÅ godt! 




Nå er markedet over for i år og jeg takker for meg. Så får vi se om det dukker opp noen nye muligheter til å bruke kreativiteten en annen plass fremover. God førjulstid!











4 kommentarer:

  1. Fantastisk bra Aslaug ! Takk for all moro og kreative ting jeg har fått bygge sammen med deg.
    Trenger noen å få bygget noe kreativt ta kontakt med meg, Johnny Vikene tlf 40400129

    SvarSlett
  2. :-) Dere har gjort en kjempejobb Aslaug. Takk for denne gang. Og god jul :-)

    SvarSlett
  3. Du er så fantastisk kreativ og entusiastisk �� Håper du er med i mange år til������

    SvarSlett
  4. Du og dine kreative medhjelpere har gjort en super jobb! Riktig god jul til deg og dine :-)

    SvarSlett